Мобилноста на стоки и луѓе е еден од суштинските елементи на урбаниот развој, кој го карактеризира урбаниот простор и како тој функционира.
Во современата ера на иновации и технолошки напредок, градовите ширум светот го препознаваат значењето на воведување на нови технологии во сферата на сообраќајот. Една од најновите концепции која го револуционира начинот на патување е Мобилност како услуга (MaaS).
Воведувањето на MaaS има потенцијал да промени начинот на патување во градовите. Корисниците ќе можат да планираат и резервираат свои патувања, да се информираат за распоредите на превозните средства и да ги пристапат со само неколку кликања на своите мобилни телефони. Ова ќе го зголеми комфорот, ефикасноста и задоволството на патниците, намалувајќи го времето на чекање и ризикот од конфузија.
Што е MaaS концептот кој би бил идеален за Скопје
Овој концепт подразбира поврзување на сите транспортни услуги на една веб платформа, со што ќе може целосно да се планира патувањето особено ако вклучува повеќе видови на превоз, вели за Градска.мк професор Никола Крстаноски.
„Вклучени би биле јавниот градски превоз, такси превозот, изнајмување на велосипеди, рент-а-кар, паркинг за автомобил, меѓуградски автобуски превоз, меѓуградски железнички превоз, авионски превоз, ферибот и се друго што постои во специфичниот град и регион“.
Тој посочува дека на располагање би биле возни редови, мапи и можност на едно место да се плати за целото патување од почеток до крај. Во поново време ова се проширува и со информации за хотелско сместување, трговски центри, болници итн. дури со можност за добивање на попусти.
Три европски градови со успешна Maas услуга
Хелсинки
Финскиот главен град беше првиот што ги задоволи потребите на своите жители. Компанијата MaaS Global разви апликација Whim, која овозможува да се организира секое нејзино патување. Благодарение на Whim, мобилноста станува услуга. Апликацијата им овозможува на корисниците да ги организираат своите патувања во Хелсинки, без разлика дали со такси, метро, железница, автобус, автомобил или велосипед. Апликација која обединува многу други за повеќе функционалности и погодност за нејзините жители.
Виена
Виена е град фокусиран на еколошки транспорт. Велосипедизмот е поставен со велосипедски патеки низ градот. Автомобилот е исклучен од центарот на градот со цел да се фаворизираат пешаците. За јавниот превоз, поголемиот дел од него е електричен, а жителите ќе го опишат како „сигурен, добро одржуван и безбеден“. Во јуни 2017 година, градот Виена со WienerLinien создава подружница посветена на MaaS, Upstream Mobility, која го лансира Wien Mobil.
Хановер
Градот Хановер, Германија, има силна мрежа. Има 150 автобуски линии, 12 трамвајски линии, 9 регионални железнички линии и 10 приградски линии. Секоја година на оваа мрежа се прават 200 милиони патувања, во зависност од градот. Постојат многу други оператори на услуги за мобилност. Се повеќе граѓани користат јавен превоз, но и велосипед и пешачење. Во 2016 година, апликацијата MaaS наречена „Mobilatsshop“ или „Mobility Shop“ е креирана од органот за транспорт на GVH и оператор на јавен превоз (Ustra). Овој систем обезбедува пристап до различни услуги за јавен превоз, услуга за споделување автомобили и кабини.
Н. А.