Search
Search

Управување со урбаниот сообраќај во Европа: 3Д пешачките премини распространети низ Европа

Управувањето со урбаниот сообраќај е предизвик за градовите низ Европа. И покрај тоа што бројот на сообраќајни несреќи низ целиот континент се намалува според Европската комисија во 2020 година, 4.000 помалку луѓе загинаа на европските патишта, со што вкупниот број на загинати достигна 18.800 – бројката сепак продолжува да ги алармира властите и да ги мобилизира да најдат решенија.

Затоа во неколку градови се тестираат креативни начини за намалување на сообраќајните несреќи. Тоа го прават со тоа што ги принудуваат возачите и велосипедистите да ја намалат брзината и да ги почитуваат пешаците.

Едно такво решение е 3D премините на зебра, новина дизајнирана да ги принуди возачите повторно да ја проценат брзината.

Распореден за прв пат во Европа од малиот исландски град Исафјордур во 2017 година. Ралф Трила, од канцеларијата за животна средина на градот, изјави за Quartz дека „бара други можности и различни решенија за да го забави сообраќајот, освен пречки на брзината”. Студиите покажуваат дека тие придонесуваат за зголемување на загадувањето на воздухот, а возачите често се жалат дека тие исто така претставуваат непријатност и може да ги оштетат суспензиите на автомобилот.

Инспирацијата за Исафјордур дојде од Индија, каде што Шакунтала Пандја и нејзината ќерка Саумја Пандја Такар се здружија за да ги редизајнираат традиционалните пешачки премини во градот Ахмедабад.

Идејата зад иницијативите е јасна – да се создадат оптички илузии кои ги принудуваат возачите да ја забават брзината, намалувајќи го ризикот од сообраќајни несреќи со пешаци кои поминуваат низ патот – и успехот на социјалните мрежи за многу од овие иницијативи беше непосреден, што доведе до тоа неколку градови да ја копираат идеја и имплементација на сопствени верзии, од Мелбурн во Австралија и Крф во Грција до неколку градови во Белгија и Португалија.

Следниот чекор во безбедноста во сообраќајот?

Шаербек, во Брисел, беше меѓу првите места што имплементираа 3D премини на зебри во 2017 година, а потоа Антверпен, заедно со малите градови Берсел и Билзен, го следеа примерот откако беа избрани од фламанската агенција за патишта AWV да добијат сопствена 3D Зебра Преминови. Сепак, според Сара Депау, европски советник за градот Антверпен, „експериментот беше откриено дека е премногу скап за одржување“.

Шаербек, на северот од Брисел, најде сличен проблем. Во 2017 година тие „презедоа иницијатива за имплементација на 3Д пешачки премин за да се оцени изводливоста на таквите ознаки. Се испостави дека овој тип на означување е премногу скап, а проектот не е реализиран“, објаснува Марија Џована Замбурлини, директор за европски програми и финансирање на Одделот за грантови и партнерства на Шаербек.

Пауло Нориега, професор на Архитектонскиот факултет на Универзитетот во Лисабон, спроведе студии фокусирани на 3Д пешачки премини. „За брзина на сообраќај во рамките на границите поставени за урбаните средини, би го избрал 3D преминот на зебра. Меѓутоа, како што се зголемува брзината на сообраќајот, променливо време, која се преведува во поминато растојание, станува покритична. Така, 2D премините што овозможуваат побрз одговор ќе бидат посоодветни во овие ситуации“.

Сепак, Нориега забележува дека сè уште недостигаат подлабоки и проширени студии за долгорочните ефекти од овој тип на вкрстување на зебри. На пример, кога тие повеќе не се новина, потребно е да се утврди дали ќе се задржат благотворните ефекти.

Покрај предизвикот да се открие дали ефективноста на ваквите премини на зебри се одржува на долг рок, друга примарна грижа за експертите е да го најдат најдобриот агол. Возачите треба да ја согледаат оптичката илузија со доволно време за да ја намалат брзината и, исто така, при приближувањето да разберат дека се работи за оптичка илузија.

Пресметувањето на брзината и растојанието е од фундаментално значење за успехот на напорите да се избегне 3Д-преминувањето на зебрата да стане причина за, а не спречување на несреќи. Одржувањето, објаснува Нориега, е исто така значајна грижа – како што се гледа со Антверпен. Мора да се разбере дека овие пешачки премини се повеќе од само туристички атракции и заднини за нивните фотографии. Но, тоа служи за вистинска цел и мора да се спроведе по ригорозни студии кои ја докажуваат потребата од имплементација и, се разбира, следење прецизни правила.

Архус се приклучува на трендовите

Во Данска, Архус е последниот град кој се качи на трендовските 3D зебри премини, со проектот за распоредување на три такви премини на прометните патишта низ општината. Вториот по големина град во земјата, со нешто повеќе од 280.000 жители, Архус има жив културен живот, со многу музеи изложби и активности во текот на годината. Не е изненадувачки што урбаниот сообраќај е постојана грижа, а локалното население и туристите постојано се движат низ градските улици со автомобил, велосипед или пешки и не секогаш се согласуваат кој има приоритет.

Според Рике Смелд Виндинг, водач и инженер на проектот во Архус, 3Д-преминот на зебра има за цел „да им даде одредена сигурност на пешаците и наместо нормален пешачки премин, градското собрание одлучи да создаде нешто поинакво“. Со други зборови, вели таа, „давање сигурност за пешаците и пробување нешто ново“.

Во Данска нема слични иницијативи, вели Виндинг. Процесот за негово спроведување во Архус бараше посебно ослободување од данскиот патен правец што овозможи спроведување на преминот на пробна основа.

Во Архус, проектот ќе биде поставен на три различни места. Ќе започнат неколку недели во Мејлгаде, а потоа ќе следат со оние во Кнудрисгаде (на раскрсницата помеѓу Кнудсрисгаде и Норепорт) и уште една во Мејлгаде (блиску до Розенгеде).

Како куриозитет, примарна грижа на градот не е со несреќи во кои се вклучени автомобили, туку велосипеди. Првата лента што ќе биде поставена во Мејлгаде е наменета да ги принуди велосипедистите да ја намалат брзината и да им овозможат на пешаците да поминуваат, бидејќи возилата на оваа еднонасочна улица често одат бавно.

„Најголемата грижа не се автомобилите, туку велосипедите, особено електричните велосипеди, кои одат навистина брзо“, забележува Виндинг.

Друга голема преокупација на градските власти на Архус во моментов е дали тестовите ќе бидат успешни, односно дали возачите и велосипедистите ќе ги почитуваат новите премини и нема да бидат збунети од нив.

Извор: Eurocities

АКТУЕЛНО